Gorące tematy: Wybory Parlamentarne 2019 Ryszard Opara: „AMEN” Dyżury administratorów RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
255 postów 2235 komentarzy

att

Andrzej Tokarski - się zobaczy

Calineczka i skrzypce - dokończenie bajki

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

o Ha Young Jung, Kussevitskim, Bottesinim, innych...

 

Panie Witoldzie – Chapeau BASS!

 

 

 

       Dokończenie historii Calineczki i skrzypiec, która posławszy w odstawkę słowiańskich, skądinąd wybornych, mistrzów, zapoznała się z dorobkiem wielkiego maestro Giovanniego Bottesiniego – tu tak pobieżnie kilka zdań z wiki:

 

Giovanni Bottesini (ur. 22 grudnia 1821, zm. 7 lipca 1889[1]) – włoski wirtuoz kontrabasu, kompozytor i dyrygent.

Verdi powierzył mu dyrygowanie premierowym wykonaniem swej opery Aida skomponowanej na cześć otwarcia Kanału Sueskiego 24 grudnia 1871.

Obecnie Bottesini jest znany głównie z powodu swoich kompozycji kontrabasowych, aczkolwiek ma w dorobku także 7 oper (takie opery jak Alibaba, Krzysztof Kolumb), oratorium Ogród Oliwny i wiele utworów orkiestrowych. Jego utwory nacechowane są elementami typowymi dla opery, jak śpiewne frazy; często cytuje tematy oper w swoich kontrabasowych fantazjach, jak np. w fantazji Lunatyczka (na motywach opery Belliniego), Lucia di Lammermoor (według opery Donizettiego), czy w wariacjach Młynarka (na temat z opery Paisiella La Molinara).

Bottesini pisał również utwory na kontrabas z towarzyszeniem orkiestry, są to :

  • I koncert fis-moll

  • II koncert h-moll

  • Gran Duo Concertante na skrzypce i kontrabas (pierwotnie w wersji na 2 kontrabasy)

  • Passione Amorosa na 2 kontrabasy

  • Duo na klarnet i kontrabas

  • Fantazja "I Puritani" na wiolonczelę i kontrabas

Pozostałymi utworami są 3 duety na 2 kontrabasy solo oraz liczne miniatury na kontrabas z towarzyszeniem fortepianu (głównie fantazje, elegie oraz wariacje).

Jego podręcznik do nauki gry na kontrabasie jest w niektórych krajach używany do dnia dzisiejszego.

 

...a efekt owego spotkania może wyglądać i brzmieć tak:

 

Bottesini - Elegy No.2 "Romanza dramatica" - YouTube

 

 

 

Na tym skończymy naszą przygodę z Ha Young Jung – którą na potrzeby tej narracji nazwaliśmy Calineczką.

 

Na deser inna historyjka – o tym, jak pewien pan zamknął się w pokoju z dwiema paniami i co z tego wynikło.

Tych wszystkich niewątpliwych gentlemanów, którzy na moją niegdysiejszą niewinną i oczywistą uwagę o podobieństwie kształtów gitary do kobiecych krągłości, doznali nagłego skoku ciśnienia i zaczęli nerwowo manipulować przy rozporkach – rozczaruję, niestety znowu nie o to chodzi. To nie jest historia o/dla żonatym Polaku-katoliku z małego miasteczka, który dostał od zakładowego lekarza jednoosobowe skierowanie do sanatorium. Na Ibizę. W lipcu. I co z tego wynikło. To nie o tym, więc idźcie gdzie indziej. Może właśnie na Ibizę.

 

 

Tym, którzy zostali prezentuję muzykę iście przepyszną – może nawet szatańską!, posłuchajcie:

 

Rinat Ibragimov, Alina Ibragimowa...

 

Bottesini Gran Duo for double bass and violin - YouTube

 

 

 

Na tym zakończę wycieczkę w nieznane zakątki sztuki dźwięku.

 

 

Resztę tego całego internetu wklei Wam kto inny – Arbiter Elegantiarum wsławiony np. tym, że jako chyba jedyny na świecie zdefiniował (przynajmniej usiłował) genialnego muzyka i gitarzystę Django Reinhardta - jako kalekę, a niepowtarzalnego Niccolo Paganiniego - jako gruźlika i syfilityka.

 

 

Cóż, chciałoby się rzec – każdy przechodzi do historii jak potrafi.

KOMENTARZE

Brak komentarzy. Bądź pierwszy!

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30